Fjernvarmekundene er mer fornøyde i 2025
Pålitelighet, god varmeeffekt og bidrag til bærekraftig utvikling er det fjernvarmekundene våre er aller mest fornøyd med.
Hafslund leverer fjernvarme til tusenvis av næringsbygg, borettslag/sameier og private boliger i Oslo, og hvert år måler vi hvor fornøyde kundene våre er med oss som fjernvarmeleverandør og fjernvarmen som produkt.
I år ser vi igjen en positiv utvikling blant alle kundegruppene våre. Siden 2024 har kundetilfredsheten økt med 2,5 prosent i snitt, og økningen har vært størst blant våre kunder i næringsbygg, samt borettslag og sameier.
Oppleves som en pålitelig leverandør
Kundene trekker særlig frem at Hafslund er en pålitelig leverandør, bidrar til bærekraftig utvikling og er enkle å forholde seg til. Når det gjelder selve fjernvarmen, er det leveringssikkerheten og varmeeffekten som får mest ros. Kundene rangerer oss høyere på alle disse faktorene sammenliknet med 2024.
– Vi er veldig glade for at kundene våre blir stadig mer fornøyde med både oss som leverandør og fjernvarmen som produkt. Å levere oppvarming til oslofolk er en samfunnskritisk oppgave, så det at kundene våre opplever oss og fjernvarmen som pålitelig, er kjempeviktig, sier Anna Medle, leder for kundeopplevelse i Hafslund Celsio.
Merker effekten av tiltak
Det største løftet i år, er i hvor stor grad fjernvarmekundene våre opplever at vi er oppriktig interessert i dem, samt kvaliteten på informasjonen de får fra oss om det som påvirker kundeforholdet.
– Det er ekstra gledelig å se at kundene våre i større grad opplever å bli godt ivaretatt, for de siste to årene har vi jobbet enda mer målrettet mot å bli bedre på de tingene kundene våre har ønsket fra oss, forteller Anna.
Vi har blant annet:
- fortsatt å tilby gratis teknisk rådgivning til næringskunder og kunder i borettslag og sameier
- arrangert tekniske webinarer og fysiske kundemøter
- forbedret systemet vårt for kundeoppfølging
- opprettet nye kundeprogrammer, samt nye rutiner for onboarding av nye kunder
- oppgradert nettsidene våre med egne kundesider og hjelpevideoer
Hva kan bli bedre?
Selv om mye går i riktig retning, har fjernvarmekundene også gitt oss tilbakemeldinger på hva vi kan forbedre.
Flere synes det er vanskelig å forstå hvordan fjernvarme prises. Vi fikk også flere tilbakemeldinger om at kunder ønsker oppfølging av deres eget varmeanlegg. Mer informasjon om både fjernvarme generelt og mer kundespesifikk informasjon står også på ønskelisten.
– Vi setter stor pris på disse tilbakemeldingene. Nå skal vi ta en grundig gjennomgang av dem og resten av funnene fra undersøkelsen, og jobbe videre med å gjøre kundeopplevelsen enda bedre, avslutter Anna.
Er du fjernvarmekunde og brenner inne med flere tilbakemeldinger? Ikke nøl med å ta kontakt med oss.
Kundeservice Hafslund Celsio
Fjernvarme, fjernkjøling, avfallsforbrenning
Om undersøkelsen
Kundetilfredshetsundersøkelsen for 2025 ble gjennomført i perioden 24. april til 9. mai. Totalt 358 av Hafslunds fjernvarmekunder har svart på undersøkelsen. Undersøkelsen bestod av 22 spørsmål som alle hadde ett eller flere tilleggsspørsmål.
Relaterte artikler
Varme på alle vis på Hartvig Nissen vgs
Hartvig Nissen videregående skole på Frogner i Oslo er pusset opp fra topp til tå, og har fått noen nye bygg. Det hele skal varmes opp med fjernvarme, og i prosessen ble også fjernvarme brukt som byggvarme.
Sameie reduserte fjernvarmeforbruket
Med hjelp fra vår tekniske rådgiver, har sameiet på Majorstuen gjennomført flere tiltak som har gitt positive resultater.
Suksess med fjernvarme under matta
Snøfonnene ligger høye rundt fotballbanen og det er iskald Oslo-vinter, men på Jordal løper sjuåringene på mykt gress.