Verdenspremiere på Hemsil 3: Nå tar vi i bruk elektriske dumpere
Hemsil 3-prosjektet tar nå et viktig steg i elektrifiseringen av anleggsdriften. Som første vannkraftprosjekt i verden tar vi i bruk Volvos nye elektriske rammestyrte dumpere i denne størrelsesklassen (A30 Electric).
De første fire maskinene er allerede levert til LNS, som er hovedentreprenør på prosjektet. Ytterligere tre maskiner kommer etter planen neste måned. Maskinene skal brukes i byggingen av den om lag 20 kilometer lange tunnelen til nye Hemsil 3 kraftverk i Hemsedal og Gol kommuner.
- For oss i Hafslund handler dette om mer enn nye maskiner. Det handler om å bruke rollen vår som byggherre til å skape etterspørsel etter utslippsfrie løsninger – og om å vise at også tung anleggsdrift kan elektrifiseres, sier Lars Oust, prosjektleder i Hafslund Kraft.
Hemsil 3 skal etter planen stå ferdig i 2029 og vil øke den årlige kraftproduksjonen med om lag 110 GWh. Samtidig jobber vi målrettet med å redusere klimagassutslippene i anleggsfasen. Her spiller elektrisk anleggsutstyr en viktig rolle.
Viktig også for HMS
De elektriske dumperne passer særlig godt til dette prosjektet. I tunneldriften vil arbeidet gå i sykluser med boring, sprengning, lasting og transport, noe som gir gode muligheter for lading når nye salver bores.
Utslippsfri drift har også en stor fordel i lukkede arbeidsmiljøer som tunneler. Det betyr mindre luftforurensning og bedre arbeidsforhold for alle som jobber i tunnelsystemet.
- Dette er en milepæl vi kan være stolte av. Hafslund har et sterkt miljøfokus og en offensiv tilnærming til elektrifisering av anleggsdriften i prosjektene våre. Skal vi lykkes med den grønne omstillingen, må vi ta i bruk ny teknologi – og noen ganger må vi også være de første som går foran, sier Oust.
Kontaktperson:
Lars Oust
Prosjektleder utbygging
Per Storm-Mathisen
Kommunikasjonssjef kraftmarked og ny kraft