Elektrisk transport av løpehjul
Da Faslefoss kraftverk i Valdres skulle oppgraderes, ble transporten av det 18 tonn tunge løpehjulet fraktet med elektrisk lastebil fra Finland til Norge. Det er første gang for så tung elektrisk transport i Norge.
Løpehjulet med deler veier ca. 18 tonn og totalvekten på transporten er 37 tonn.
Krav til bærekraftige løsninger
– I hvert prosjekt vurderer vi tiltak og løsninger innenfor miljø og klima. Å etterspørre elektrisk transport av komponenter er en viktig del av dette, sier Hafslunds prosjektleder Kristin Vestmoen, som har ansvaret for rehabiliteringen av Faslefoss kraftverk.
Beregninger viser at klimagassutslippene fra transporten blir redusert i en størrelsesorden på 95-97 prosent for strekningen fra Tampere i Finland til Faslefoss ved bruk av elektrisk lastebil istedenfor for en som går på diesel.
I tillegg til reduserte klimagassutslipp på transporten, er det også en fordel med hensyn til energieffektivisering.
Energieffektivisering
En liter diesel inneholder omtrent 10 kWh. Hvis denne transporten hadde vært en dieselbil, kan det tenkes at den ville ha brukt 3,5 liter diesel per mil. Det tilsvarer et energiforbruk på 35 kWh/mil.
Den elektriske lastebilen klarer seg med et forbruk på 15 kWh/mil. Det betyr at den er 2,3 ganger mer energieffektiv. Ved 100 000 km/året, vil den elektriske lastebilen bruke 200 000 kWh mindre energi enn en tilsvarende diesel lastebil. Det tilsvarer det årlige energiforbruket til ti gjennomsnittlige eneboliger i Norge.
Fakta om oppgraderingen av Faslefoss kraftverk
Faslefoss kraftverk, som ble satt i drift i 1980, er blitt totalrehabilitert for å sikre økt ytelse og stabil drift. Arbeidet inkluderte blant annet nytt løpehjul og oljetrykksanlegg, rehabilitering av generator, nytt kontroll- og apparatanlegg, ny transformator, ventilasjonsanlegg, overflatebehandling av mekaniske komponenter i vannveien og etablering av nytt redningsrom.