Lader lastebiler med solkraft
Ved det nye ladeanlegget for tungtransport ved Furulund kro i Vestfold lades lastebilene med strøm fra solcelleparken på den andre siden av veien.
Fastcharge fra Hafslund har åpnet en ny ladestasjon for tungtransport ved Furulund kro i Sandefjord. Stedet er allerede en kjent døgnhvileplass for lastebilsjåfører, og nå kan førerne av elektriske lastebiler lade både bil og kropp på samme sted. Samtidig åpnet en mindre ladestasjon for tungtransport på Ramsum, et par kilometer unna Furulund.
Ladestasjonene er anlegg nummer tre og fire for Fastcharge, og det spesielle med Furulund er at strømmen kommer fra solcelleanlegget på den andre siden av veien. Solcelleanlegget er bygget på såkalt «gråareal» i veikanten langs E18, og vil ha en årlig produksjon på rundt 500 MWh, som tilsvarer 3 000 ladeøkter per år.
Åpningen av ladeanleggene på Furulund og Ramsum innebærer et betydelig løft for alle som kjører elektrisk lastebil langs «Den sørlandske hovedvei» som vi i dag kjenner som E18.
- Veldig fornøyd med elektrisk lastebil
Asko er et av selskapene som har mange lastebiler på E18, og som ønsker ladestasjonen velkommen. De har mål om å ha utelukkende fossilfri transport i løpet av 2026, og skaffet sin første elektriske lastebil allerede i 2016.
- Fordelene med elektrisk lastebil er større enn ulempene. De er stillegående, utslippsfrie og det er økonomisk lønnsomt sammenlignet med dieselbiler, sier Marius Råstad fra Asko.
En av sjåførene til Asko som kjører elektrisk, er Helene Henden. Hun synes overgangen til elektrisk har vært spennende, og er ikke i tvil om hva slags bil hun foretrekker.
- Jeg er veldig fornøyd med elektrisk lastebil. Det er stille og behagelig, du slipper all ristingen og ikke minst diesellukten. Jeg vil ikke tilbake til diesel, sier Helene Henden.
Positivt med lademuligheter ved viktig knutepunkt
En annen aktør som setter pris på åpning av ladeanlegget på Furulund er Marianne Maurbråten Sørsdahl i Norsk lastebilforening, Vestfold.
- Dette er et knutepunkt for alle som kjører mellom Sørlandet og Oslo, så dette er viktig for oss. Dette vil hjelpe veldig mye og representerer et viktig skritt mot elektrifisering av sektoren, sier hun.
Om Furulund døgnhvileplass og ladestasjon
Døgnhvileplassen på Furulund er godt kjent for yrkessjåfører, med et godt servicetilbud for sjåførene og umiddelbar nærhet til Furulund Kro og motell.
Hurtigladestasjonen fra Fastcharge består av sju 400 kW vannavkjølte ladepunkter og infrastruktur tilpasset modulvogntog. Stasjonen er en del av et voksende nettverk for tungbillading som utvides videre i tiden fremover – med mål om å elektrifisere tungtransporten langs Norges viktigste transportkorridorer.
Relaterte artikler
Åpning av hurtigladestasjon for elektriske lastebiler på Rudshøgda
Hvert døgn er cirka 3000 lastebiler på veien mellom Oslo og Trondheim. Stadig flere av disse tunge kjøretøyene blir elektriske. På Rudshøgda døgnhvileplass kan nå både sjåfører og biler lade.
Norges største ladestasjon for tungtransport åpnet på Alnabru i Oslo
Ladestasjonen kan lade ti store lastebiler samtidig på maksimal effekt på total 3 MW. Det er like mye som 3 000 panelovner på 1000 W eller hurtiglading av 100 000 mobiltelefoner.
Grått areal langs E18 skal gi soldrevne lastebiler
Statens vegvesen og Hafslund skal utforske om solcelleanlegg langs norske veger kan bidra til utslippsfri tungtransport.