Åpning av hurtigladestasjon for elektriske lastebiler på Rudshøgda
Hvert døgn er cirka 3000 lastebiler på veien mellom Oslo og Trondheim. Stadig flere av disse tunge kjøretøyene blir elektriske. På Rudshøgda døgnhvileplass kan nå både sjåfører og biler lade.
Fastcharge fv: Harald Grytten, Per Øivind Elvebakk, Paal Berg, Ole Harald Austad.
I strålende maivær feiret Fastcharge fra Hafslund åpningen av sin nyeste hurtigladestasjon for lastebiler på Rudshøgda. Mange lastebileiere hadde tatt turen både for å vise frem og fortelle om sine erfaringer med tunge elektriske kjøretøy, og lokale myndigheter og interesseorganisasjoner var på plass for å feire.
Viktig for lastebileierne
Ifølge Guttorm Tysnes, regionsjef i Norges lastebileierforbund, er stasjonen svært viktig for lastebileierne.
– Det at vi får på plass denne hurtigladestasjonen er kjempeviktig for alle lastebileiere. Vi har lenge etterlyst ladeplasser, det er helt nødvendig for at man skal klare å gå over til det grønne skiftet slik som myndighetene ønsker. Hvis vi ikke har ladestasjoner så får vi ikke ladet bilene våre, da må vi fortsatt kjøre på diesel. Når dette nå er kommet i gang på Rudshøgda kan det hende at flere lastebileiere kjøper elektrisk. Men logistikken må være på plass og det må være økonomi i det. Det blir ikke grønt skifte med rød bunnlinje.
En av lastebileierne som har begynt å gå over til elektriske biler, er Knut Ruud i Ruuds transport. Med sine foreløpig fire elektriske lastebiler ønsker han ladestasjonen på Rudshøgda varmt velkommen. Overgangen til elektrisk har vært positiv.
– Det har gått fint og det er en morsom utvikling å få være med på. Og så er det noen utfordringer; innkjøp og strøm er for dyrt og man taper på nyttelasten, noe som må kompenseres i prisene. Men jeg har troen på at dette er riktig utvikling. I tillegg er sjåførene fornøyde med de elektriske bilene, sier Ruud.
Visste du at ...
Tungtransporten slipper ut over 2,9 millioner tonn CO2 hvert år? Det tilsvarer omtrent tre ganger så mye som Oslos totale årlige utslipp.
Gode opplevelser med elektrisk lastebil
Guttorm Tysnes i Norges lastebileierforbund får også gode tilbakemeldinger fra sine medlemmer:
– De som kjører elektriske lastebiler opplever at det er veldig behagelig og at du har en bedre arbeidsdag hvis du kjører en elektrisk bil. Bilene er jo mer stillegående, det er veldig sjåførvennlige biler, sier Tysnes.
Ikke bare lastebileiere og sjåfører ønsker ladestasjonen på Rudshøgda velkommen. Næringssjef i Ringsaker, Ove Gjesdal, er svært glad for etableringen.
– Dette er viktig for kommunen. Vi er en industri- og landbrukskommune og vi ønsker enda flere industribedrifter velkommen hit. Det Fastcharge gjør her er viktig for oss, det er viktig for det grønne skiftet, for transportnæringen og for sjåførene, sa Gjesdal under åpningen.
Om Rudshøgda døgnhvileplass og ladestasjon
Døgnhvileplassen på Rudshøgda er godt kjent for yrkessjåfører, der finnes dusj, toalett, strømuttak, WiFi og oppholdsrom – samt umiddelbar nærhet til serveringsstedet Rudshøgda Kro.
Hurtigladestasjonen fra Fastcharge består av seks 400 kW ladepunkter og infrastruktur tilpasset modulvogntog. Stasjonen er en del av et voksende nettverk for tungbillading som utvides videre i tiden fremover – med mål om å elektrifisere tungtransporten langs Norges viktigste transportkorridorer.
Relaterte artikler
Hurtiglading for tunge kjøretøy
Ladestasjoner for tungtransport gjør det enklere å bytte til elektriske kjøretøy – og bidrar sterkt til reduserte klimagassutslipp.
Norges største ladestasjon for tungtransport åpnet på Alnabru i Oslo
Ladestasjonen kan lade ti store lastebiler samtidig på maksimal effekt på total 3 MW. Det er like mye som 3 000 panelovner på 1000 W eller hurtiglading av 100 000 mobiltelefoner.