Til topp

Faktura og betaling

På Min side kan du se:

  • alle dine fakturaer
  • påløpte kostnader
  • hvilken betalingsmåte du har
 

Spørsmål og svar om faktura og betaling

  • Stemmer beløpet jeg har fått på fakturaen?

    Strømprisene og forbruket varierer med årstidene. Måleravlesningene dine mottar vi fra netteieren din. Logg inn på Min side for å se forbruket ditt og for å sammenligne med tidligere perioder.

    Mener du noe er feil med måleravlesningene dine eller forbruket ditt? Da må du kontakte netteieren din. Hvem som er netteieren din og kontaktinformasjon finner du på fakturaen din.

  • Kan jeg vente med å betale fakturaen?
    Ja, logg deg inn på Min side å lese mer om hvordan du gjør det.
  • Hva betyr overført beløp på min strømfaktura?

    Overført beløp kan være:

    • Kreditering av tidligere innbetalte fakturaer 
    • Ubetalte fakturaer
    • Beløp på +/- 100 kr
    • Hvis man har blitt fakturert for mye eller for lite
  • Når kommer neste faktura?

    Strømfakturaen produseres fortløpende etter at vi mottar måleravlesningen fra netteieren din.

    Vi oppfordrer deg til å lese av måleren den første i hver måned. Da vil du få en faktura som er basert på ditt faktiske forbruk. Du vil motta faktura i midten av måneden etter forbruksmåneden.

    Det er Hafslund Tellier som produserer og sender ut fakturaer for oss.

  • Hvorfor får jeg betalingspåminnelse når fakturaen allerede er betalt?

    Fakturaen er ikke registrert innbetalt den datoen betalingspåminnelse er produsert. Dersom innbetaling har skjedd nylig, kan innbetaling og varsel ha krysset hverandre.

    Hvis du er usikker, kan du se om fakturaen er betalt på Min side eller ta kontakt med vårt kundesenter.

  • Hvordan endrer jeg fakturaadresse?
    Det gjør du enkelt på Min side eller du kan sende oss en melding om ny fakturaadresse.
  • Hva skjer med eFaktura-avtalen hvis jeg bytter bank?

    Ingenting.
    eFaktura fungerer på tvers av alle norske banker. Har du flere nettbanker vises eFakturaen i alle, og du betaler fra den banken du ønsker.

  • Hvorfor er ikke betalingen gjennomført når jeg har AvtaleGiro og penger på konto?

    Ofte skyldes dette at det er registrert for lav beløpsgrense på avtalen. Da får du melding om dette fra banken din samt informasjon om hvordan du skal få betalt. Beløpsgrensen kan du selv endre i nettbanken, eller ta kontakt med banken din.

    Hafslund Strøm har ingen informasjon om hvilken beløpsgrense som er registrert.

  • Jeg har byttet bank, hva gjør jeg for å fortsette med AvtaleGiro?

    Slett den gamle avtalen, før du registrerer inn ny avtale i den nye nettbanken din. Dersom du ikke har nettbank, ta kontakt med din nye bank. Da vil de registrere ny AvtaleGiro avtale som løper videre med Hafslund.

  • Hva er avregning?
    Avregning er etterskuddsfakturering basert på måleravlesninger Hafslund Strøm mottar fra netteier.
  • Jeg bruker Digipost. Hvorfor får jeg fakturaen som vanlig post?

    Fra og med mai 2017 vil du ikke lenger få fakturaen tilsendt per Digipost, da vi avslutter vårt samarbeid med Posten om å bruke Digipost som utsendelsesmetode. Har du hatt Digipost vil du nå få fakturaen tilsendt på papir per post.

    Dersom du fortsatt ønsker å motta fakturaen elektronisk, kan du opprette eFaktura eller motta faktura på e-post fra oss. eFaktura oppretter du enkelt i nettbanken din, faktura på e-post kan du bestille på Min side.

  • Fakturaen min ser litt annerledes ut enn før. Hvorfor det?

    I mai 2017 begynner vi å rulle ut vårt nye fakturadesign. Les mer om det nye designet her.