Til topp

Faktura og betaling

Vær miljøvennlig – velg elektronisk faktura

Hafslund Varme ønsker å være miljøvennlige - også når det gjelder faktureringsløsning.

 

Bestill eFaktura i dag!
Våre fjernvarmekunder kan enkelt bestille eFaktura, AvtaleGiro, eller faktura på e-post - gå til Min side

Vi tilbyr EHF - Elektronisk Handelsformat som er særlig tilpasset bedrifter.

  • Hvordan får jeg kopi av gamle fakturaer?

    Logg inn på Min side. Her finner du kopi av tidligere fakturaer som du kan laste ned og skrive ut ved behov.

  • Hvorfor får vi betalingspåminnelse når faktura allerede er betalt?

    Fakturaen var ikke registrert innbetalt da betalingspåminnelsen ble produsert. Dersom innbetaling har skjedd nylig, kan innbetaling og varsel ha krysset hverandre. Hvis du er usikker, ta kontakt med vårt kundesenter.

  • Kan jeg vente med å betale fjernvarmefakturaen?

    Får du ikke betalt fakturaen ved forfall kan du enkelt søke om å vente med betaling i inntil 14 dager via Min side. Vær oppmerksom på at det tilkommer forsinkelsesrente på 8,50 % per år. Ordningen gjelder kun for privatkunder.

  • Hvordan får vi kopi av fakturaen?

    Fakturakopi kan hentes ut via Min side eller du kan kontakte oss på kundesenter.

  • Hva slags betalingsløsninger tilbyr dere?

    Vi har enkle og greie betalingsløsninger tilpasset ulike kundegrupper.

    Privatkunder

    Du kan velge eFaktura og AvtaleGiro, eller en kombinasjon av disse to.
    eFaktura får du sendt rett i nettbanken istedenfor på papir i postkassen. Du slipper å taste KID-nummer, kontonummer eller beløp når du skal betale - alt er ferdig utfylt og du kan bare bekrefte betalingen.
    Med AvtaleGiro slipper du også å forholde deg til forfallsdato. Banken ordner med betalingen ved forfall - du har full kontroll og kan stoppe betalinger ved behov.

    Min side kan privatkunder bestille:

    • eFaktura
    • AvtaleGiro
    • faktura på e-post
    • Digipost

    Bedriftskunder

    Mange bedrifter ønsker fakturaløsninger som gjør hverdagen enklere, og gjør det mulig å importere data i et økonomi-/ERP-system. Ta kontakt med oss dersom du vil vite mer om:

    • elektronisk handelsformat (EHF)
    • faktura på e-post
  • Kan vi få fakturaen sendt til en annen adresse?

    Ja, det går fint. Endre fakturaadresse kan du enkelt endre selv på Min side.
    Vil du at vi skal hjelpe deg? I så fall trenger vi en skriftlig beskjed fra bedrifter. Send oss gjerne en e-post her.

  • Når kommer neste faktura?

    Alle husholdningskunder blir fakturert hvert kvartal med ¼ av forventet årskostnad.

    Forfall på fakturaen er i midten av perioden.

    • Forskuddsfaktura 1. termin = januar, februar og mars
    • Forskuddsfaktura 2. termin = april, mai og juni
    • Forskuddsfaktura 3. termin = juli, august og september
    • Forskuddsfaktura 4. termin = oktober, november, desember

    Logg inn på Min side for å se påløpte kostnader og når neste faktura kommer.
    Borettslag med timesmålte anlegg og næringskunder blir avregnet hver måned.

  • Har dere fakturagebyr?

    Fra 1. februar 2017 innfører vi et tillegg på kr 49 for papirfaktura.

    Vi ønsker at flest mulig fjernvarmekunder skal velge miljøvennlige løsninger istedenfor papirfaktura. 
    Det er enkelt å bestille eFaktura, AvtaleGiro eller faktura på e-post inne på Min side. Du kan også velge Digipost.

    Bedrifter har i tillegg mulighet til å velge EHF (elektronisk handelsformat). Ta kontakt med vårt kundesenter – vi hjelper deg gjerne.

  • Hvordan kommer vi i gang med EHF (elektronisk handelsformat)?

    EHF-fakturaer (elektronisk handelsformat) er digitale fakturaer som sendes rett inn i dine økonomisystemer. Innholdet i formatet dekker Regnskapslovens krav. Elektronisk fakturering kan ikke kombineres med samlefakturaer.

    Slik kommer dere igang

    • Sjekk om bedriftens regnskapssystem håndterer EHF (elektronisk handelsformat).
    • Er dere koblet til et aksesspunkt? Hvis ikke, må dere velge en tilbyder, som må melde din bedrift inn i ELMA (Elektronisk mottaker adresse-register).
    • Send komplett anleggsliste til Hafslund Varme, gjerne per e-post

    Finne aksesspunkt?

    Aksesspunktet er formidleren mellom bedrifter og fakturautstedere, og det finnes flere tilbydere. Finn aksesspunkt her.

  • Hvordan kommer vi i gang med faktura på e-post?

    Bedrifter kan bestille e-postfaktura på Min side.

    Slik fungerer det:

    • Vanlige fakturaer og fakturavedlegg sendes bedriften på e-post.

    • Hvis faktura ikke er betalt innen forfall, sender vi påminnelse som vanlig A-post.

    • Hvis e-posten kommer i retur, endrer vi utsendelsesmetoden til vanlig brevpost. Da vil det bli belastet et tillegg for papirfaktura på neste faktura.

    Dette må bedriften gjøre selv:

    • Holde e-postadressen til bedriften oppdatert i vårt kunderegister

    • Regelmessig kontrollere innkomne meldinger med faktura som vedlegg, slik at betalingsfrister overholdes.

    For bedrifter som vil ha enklest mulig faktureringsrutiner anbefaler vi EHF - Elektronisk handelsformat. Fjernvarmekunder finner mer informasjon om EHF her

  • Hva betyr "diversebeløp" på min fjernvarmefaktura?

    Diversebeløp på fakturaen du mottar, kan være:

    • Forsinkelsesrenter
      Hvis du ikke betaler en faktura innen forfall vil det påløpe en forsinkelsesrente på 8,50 % per år. Denne vil komme på neste faktura.
    • Varselgebyr
      Om du ikke har betalt en faktura innen forfall, vil det påløpe varselgebyr. Gebyret er for tiden 70 kroner.
    • Stengegebyr og gjenåpningsgebyr
      Ved stenging og senere gjenåpning av anlegg som er stengt på grunn av manglende betaling, påløper stenge- og gjenåpningsgebyr.